סגור את תיבת החיפוש

גודש ודלקות בשקים האנאלים

מאת טל חזנוב (עוד מעט וטרינרית)

מה הם השקים האנאלים בכלבים, מה תפקידם, למה זה כל כך מסריח ומה אפשר לעשות עם זה?

הבלוטות האנאליות, או "השקים האנאלים" הינן שתי בלוטות קטנות המצויות משני צדי פי הטבעת, בשעה 4 ו 8,   בכלבים וחתולים. הבלוטות הללו מייצרות נוזל צמיגי, שומני ובעל ריח חריף, המכיל כימיקלים ולכן סביר להניח כי הנוזל משמש עבור סימון טריטוריאלי. סביר כי זו אחת הסיבות לחיבתם של הכלבים לרחרוח צואה.

תכולת השקים האנאלים אמורה להתרוקן בצורה עצמאית בעת מתן צואה נפחית, לכן ייתכן כי קיים לנוזל האנאלי תפקיד בסיכוך איזור פי הטבעת בעת מתן צואה. לעיתים מסיבות שונות יתכן קושי בריקון השקים, מה שיביא לגודש בהם.

כלבים רבים נוטים לרוקן את הבלוטות האנאליות כאשר חשים בסטרס או פחד.

גודשים ודלקות בשקים האנאליים הינם בעיות יחסית נפוצות בכלבים, אך לא בחתולים. למעשה, גודש בשקים האנאליים מדווח כבעיה בריאותית השלישית בשכיחותה בכלבים במרכזים הווטרינרים.

בעיות בשקים האנאליים יכולות לכלול: גודש (impaction), דלקת (inflammation), זיהום (infection), פיסטולה (זו לרוב מאופיינת ביצירת קשר ישיר בין הבלוטה האנאלית לבין העור הסמוך לה) או אבצס (מורסה – הצטברות מוגלה). בנוסף לאלו, עלולים להופיע גם גידולים של השקים האנאליים.

במצבי דלקת חריפים לעיתים ההתמודדות עם דלקת בשקים האנאליים, Anal sacculitis, ואבצסים עלולה להיות קשה ומסובכת. בבע"ח הסובלים מדלקות כרוניות וחוזרות, לעיתים דרוש הליך כירורגי להסרת הבלוטה הבעייתית (Sacculectomy).

גזעים הנוטים יותר למחלה בשקים האנאליים הינם צ'יוואווה, פודל מיניאטורי וקוקר ספניאל.

כיצד אדע שהכלב שלי סובל מבעיה בשקים האנאליים?

• אחד הביטויים הנפוצים של מחלה בשקים האנאלים הינו גירוד (ב 95% מהמקרים).
  • Scooting: גרירת הישבן על הקרקע בשל תחושת חוסר הנוחות
  • ליקוקים או נשיכות של האזור, בעיקר בבסיס הזנב
  • תגובת כאב או תוקפנות עקב מגע באזור זה.
  • במקרים חמורים עלול להופיע דם באזור הרקטום.

אבחון:

דלקת חמורה בשקים האנאלים עם אבצסים. לקוח מ- Ettinger’s

מבוסס על סימנים קליניים ובדיקה פיזיקלית תוך הערכת ההפרשות מהבלוטות. חשד יעלה כאשר אחת הבלוטות מוגדלת. סימנים נוספים כגון נפיחות, אדמומיות והפרשות של העור מסביב לבלוטה, וכאב יעידו על דלקת.

הסימנים הכתובים לעיל מאפיינים סימני דלקת כלליים, אך בפועל עלולים לשקף את אחת מהאבחנות הבאות: גידול בבלוטות אחרות החיצוניות לפי הטבעת (נאופלזיה של הבלוטות הפרינאליות), גידול של השקים האנאליים עצמם, זיהום פטרייתי, פיסטולה או חבלה כתוצאה מטראומה.

מהלך המחלה:

הסיבה הבלעדית להיווצרות הדלקת בבלוטות האנליות אינה ידועה, אך נקבע כי הסבירות לנוכחות גופים זרים בשקים עצמם נמוכה. השקים הללו מכילים חומרים מגינים ואנטי-חיידקיים, ושינוי בהם עלול להתבטא בהפחתת יכולת ההגנה על האזור. צואה רכה שאינה נפחית מספיק נכשלת לסחוט את תוכן הבלוטות מחוץ לפי הטבעת. כמו כן, בלוטה "נורמלית" אך קטנה מן הרגיל עלולה גם היא להביא לחסימה ולדלקת.

סיבה נוספת אפשרית לריקון לקוי היא השמנה. כלבים בעלי עודף משקל נוטים לבעיות כרוניות בשקים האנאליים משום שהשקים אינם מתרוקנים כראוי. כל חסימה עלולה להביא להיצרות הבלוטה ולהוביל לחזרתיות בתכיפות רבה יותר.

טיפול:

חסימה מטופלת על ידי הוצאה ידנית של תוכן השקים האנאליים ושטיפה במים חמימים, לפי הצורך. אם לא קיים אבצס, ניתן לטפל במשחה המכילה חומרים אנטיביוטיים או סטרואידים. במקרים קשים, לעיתים קיים צורך באנטיביוטיקה מערכתית (להבדיל מהטיפול המקומי במשחה האנטיביוטית, זו ניתנת במתן דרך הפה או בהזרקה). במידה ונוצר אבצס חמור, לעיתים יהיה צורך בפרוצדורה כירורגית הכוללת הרדמה כללית, חיתוך וניקוז המוגלה. במידה והסיבה לבעיות בשקים האנאלים הינה צואה רכה מידי, מומלץ לעבור לתזונה עתירת סיבים.

כאשר קיימת חזרתיות, לעתים ההמלצה היא לבצע ניתוח להסרת השקים האנאליים. תוצאות הניתוח הן לרוב טובות ללא נזק מתמשך לטווח הארוך. שבועות ספורים לאחר הניתוח תיתכן צואה רכה או קושי בשליטה על הסוגרים, בשל סמיכות עצבים לאזור המנותח.

יש לציין כי קיימת מידה של חזרתיות בחסימות ודלקות של השקים האנאליים.

בעיות נוספות של השקים האנאלים:

כלבים מבוגרים יותר עלולים לפתח גידולים מסוגים שונים בשקים האנאלים, לפיכך חשוב לשים לב לסימנים שצוינו לעיל ולהגיע לבדיקה וטרינרית בעת הצורך.

שיתוף:

פוסטים נוספם:

סינדרום הזנב השמוט – Swimmer’s Tail

מאת: טל חסנוב (וטרינרית) חזרתם מבילוי בים עם כלבכם ופתאום הזנב שלו שמוט לחלוטין? יכול להיות שהוא סובל מ- Swimmer’s Tail Syndrome. מה היא התסמונת?

פפילומה בכלבים

מאת: טל חסנוב (וטרינרית) וירוס הפפילומה קיים בכלבים ויכול לגרום לגידולים כרוביתיים, בייחוד באזור הפה.  פפילומה אוראלית (של חלל הפה) מופיעה בעיקר בכלבים צעירים משנתיים,

דלקת שתן אידיופטית בחתולים- FIC

מאת: טל חסנוב (וטרינרית) יש לכם חתול צעיר שנראה לא נינוח, יוצא ונכנס מארגז החול? יתכן והוא סובל ממחלת דרכי שתן תחתונה בחתולים. מבין הגורמים